Söderut

Vi anlände till Umeå vid lunchtid. Hade fått tips om att man kunde stå vid järnvägsstationen. Kent har ju varit i Umeå förr så han guidade mig lite (dock låg alla butiker på huvudgatan, hihi 😉). Vi var inne på turistbyrån för att kolla om det fanns någon ställplats i närheten. Dom tipsade om att man kunde stå gratis nere i båthamnen, eller vid stationen där vi stod. Där var det dock väldigt trafikerat så vi åkte ner till hamnen o kollade. Det var en ganska stor grusplan där det stod några bilar redan, lugnt o skönt precis vid Umeälven så där valde vi att slå läger för natten. På torsdagen gav vi oss av mot höga kusten. Kent har ju jobbar med några från volvofabriken här o en av dom åker också husbil. Kent ringde upp honom, det visade sig att dom var på väg hem söderifrån så vi bestämde träff på ett fik längs vägen o tjötade lite, fick lite tips. Dom tipsade om en trevlig camping samt en bra fiskrestaurang. Det visade sig att det var en naturcamping, vi stod mitt i en tallskog, jättemysigt. Vi gick till restaurangen, o gud vad gott vi åt. Idag har vi tagit oss till Härnösand, över den berömda Höga kustenbron. Det är en mysig liten stad. Vi står parkerade i hamnen där vi ska sova inatt.

Skuleberget. Vi hade planer på att ta oss upp en bit för att kolla på den fantastiska utsikten, dock avstod vi då det både regnade o var mulet/dimmigt.

Norrfällsviken, jättefint

Laxplanka, var enormt god

Här i skogen står vi
Solen lyser på två nöjda semesterfirare

Höga kustenbron, maffig

Här står vi nu i hamnen Härnösand
God natt säger vi med dessa goa

I morgon fortsätter vi vår resa söderut.

Böda??

Nu har vi sett Norrlands svar på Bödacamping 😂😂😂.

Vi åkte från sollefteå ganska tidigt igår morse. Vi drog oss mot Junsele för vi hade hört talas om en skorperia som vi ville besöka. Där gör dom skorpor med olika smaker, inga "vanliga" skorpor utan "finskorpor".

Köpte lite skorpor med goa smaker

På vägen dit såg vi en skylt Vilhelmina 16 mil o vi tänkte varför inte dra dit, där har vi ju aldrig varit. Så sagt o gjort efter Junsele drog vi dit. Väl där hittade vi en liten "affär" där dom sålde rökt o torkat viltkött, Kent blev lyrisk, lyxsnacks enl honom.
Kents "snacks" rökt älgkött, torkat renkött o björnkorv, samt en burk hjortronsylt som jag ville ha

Vi bestämde oss att ta vägen förbi Umeå ner mot Örnsköldsvik. Vi hade sett att det fanns en ställplats efter vägen som verkade trevlig så vi styrde kosan ditåt. När vi väl hittade ställ-/rastplatsen var den nerlagd. Vi fick fortsätta mot Lycksele för där fanns en camping. Och vilken camping det var, har aldrig varit på Böda men vad vi har sett så måste dessa campingar tvillingar. Det finns folk för olika sorters miljöer men detta var inte "our cup of tea". Otroligt stort, folk överallt, sparkcyklar modell större att låna (vilket även vuxna åkte runt på), spelhall mm. Gap o flams o mycket onyktra folk, dyr var den oxå. Vi valde den ändå då Kent kört många mil o behövde sin vila o det fanns inget annat att välja på. Jaja vi fick oss goa skratt, vi hade tur med vädret o vi skulle ju bara sova.
Solnedgången sett från bilen

Det blir inte så mörkt här uppe i norrland, bilden tagen kl 00.30.

Nu har vi precis ätit lite frukost på vägen till Umeå, får se vad den staden har att erbjuda.

Regn

Regn, regn, regn. Vart i hela friden kommer allt regn ifrån?? Vi drog från Åre  tidigt igår morse. Vi hoppade frukost för vi ville komma iväg snabbt. Tjusningen med husbil är ju att man kan stanna var som helst så vi stannade efter ett par mil o åt lite frukost. Vi hade läst om ett ställe som heter Döda fallet som bildades efter en av de mest kända naturkatastroferna i Sverige. Vi trotsade regnet o åkte dit.  Lite kort om historian. Det är ett torrlagt fall efter att en man Magnus Huss orsakade en naturkatastrof i slutet av 1700-talet. Han skulle göra en ny vattenled då fallet som fanns bröt sönder allt timmer som man fraktade på älven. Det fanns en liten bäck i närheten som han tänkte att man sakta kunde bredda. Han fixade det ganska bra egentligen efter ett par år med bakslag och sabotage mm. Tyvärr var vårfloden mycket större/starkare än vanligt det året man äntligen skulle leda om vattnet, så allt rämnade o tömde sjön o fallet på 4 tim. Förödelsen blev enorm. Han fick smeknamnet vildhussen, han omkom på vattnet något år senare, enl sägen blev han utknuffad i sin båt utan åror av förbittrade bybor. Det kom gott ur historien senare då det trots allt blev lättare att flotta timmer.
Fallet sett uppifrån
Fallet sett nerifrån
Dom har byggt trågångar runt om som man kunde gå på. Så vi gick runt o i fallet.

Vi hamnade i Sollefteå på kvällen, där slog vi läger för natten. Nu efter en lite sen frukost bär det av in till byn för att kika runt lite, och vet ni vad det regnar inte!!

Mitten av Sverige

Så långt hemifrån men ändå bara i mitten av Sverige, vårat land är långt. Vi kom fram till Åre på fredagskvällen. Gjorde inte så mycket, käkade lite sill o potatis, o slappade efter en lång dag med många mil. Det hängde regn i luften o ingen direkt värme, kl 11 på kvällen var det hela 6 grader, helt otroligt kallt i slutet av juli. Igår plockade vi ner cyklarna o cyklade in till åre by, det tog ca en halvtimme (7 km). Väl där var ett måste att åka upp på skutan. Ska erkänna att det var med skräck jag gjorde det, samtidigt som jag visste att jag skulle ångra det om jag inte gjorde det. Sen visste jag att Kent gärna ville. Så in i karbinen som skulle ta oss ca 1300 möh, hua 😱. Tur att jag hade min klippa med mig, höll krampaktigt i honom hela resan upp. Väl på toppen är ju utsikten fantastisk. Väl hemma tog vi oss en liten power nap, tyckte vi var värda det efter dagens äventyr 😉. Vädret har varit riktigt bra, inget regn med andra ord 😃. Det blev grill på kvällen. Vi fick även uppleva en fantastisk vacker solnedgång.

Strax efter start
Ca halvvägs
Inte långt kvar nu

Syns inte så tydligt kanske men det var väldigt många som cyklade ner från skutan
Det var ganska kallt på toppen, kramade snöboll

Avslutar detta inlägg med utsikten av solen som tackar för sig

Njupeskär

Vi åkte från Särna tidigt för att ta oss till Fulufjällets nationalpark o Sveriges högsta vattenfall Njupeskär. Vi traskade över stock o sten i ca 2 km, puh. Dock värt det när vi kom fram, skithäftigt. Efter att vi traskat tillbaka så tog vi lunch på ett cafe, räkmacka, satt som en smäck efter all motion 😉. Vi fortsatte vår resa norröver o hamnade i Åre där vi slog läger för natten.
Det dånade o skvätte en del
Tydligen världens äldsta träd 500 år gammalt
Hjortron hittade vi, tyvärr inte mogna på ett tag
Lite hinder på vägen hade vi
Dom tog sin tid på sig, det var bara att snällt vänta tills dom gått över
Utstirrade blev vi
Detta måste varit gammelrenen, säkert på sommarbete från jultomten 😉. Enorma horn hade den o såg jättegammal ut.

Utlandsresan

Vi åkte från Ekshärad kl 11 igår. Särna var vårat mål för dagen. Vi tog oss fram i lugnt tempo o gjorde flera stopp efter vägen, otroligt vackra omgivningar har vi kört igenom.
Klarälven, riktig maffig "liten bäck"
Svängde in till Branäs en snabbis
Ett stopp för lunch vid en liten fors

Ger lugn o harmoni för själen
När vi ändå var i närheten passade vi på att dra utomlands 😉
Trysil
Sen åkte vi åter till hemlandet

Lite bilder från campingen vi ligger på i Särna

Och en liten groupie innan läggdags

Påväg

Då har vi lämnat torpet Lyckebo bakom oss o börjat den "riktiga" resan norrut. Vi gjorde ett stopp på Mårbacka o hälsade på Selma, hon var tyvärr inte där men vi fick träffa hennes syster Gerda som berättade o visade oss runt på Mårbacka. Efter en liten lunch i bilen så drog vi vidare. Nu är vi på Byns camping i Ekshärad, precis vid klarälven. Tyvärr har inte vädret varit det bästa idag, regnet har kommit o gått mest hela dagen. Nu ska vi snart nana kudden imorgon drar vi vidare. Tjippevipp
Hejdå Lyckebo, ses snart igen
Färden går genom värmlands skogar
Mårbacka
Nils o hans gåsar 😉
Utsikten ikväll, klarälven
Blev tyvärr inte grillat ikväll pga vädret men gott var det ändå.

Lyckebo

Vårt första stopp på vår resa norr över blev torpet Lyckebo. Där väntade min mor, bror o en stoor hög med virke, här ska det byggas en bod. Kent o Daniel (bror) byggde så sågspåna yrde. Jag målade bräder så rödfärgen skvätte 😉 Mor min stod stadigt med markservicen, gav oss både fika o en otroligt god 3-rättersmiddag. Nu är vi mätta o trötta, snart dags att nana kudden. I morgon ger vi oss påt igen.

Mäter o donar
Det börjar likna ett hus

God räkröra

Grillad kotlett, krossad potatis o sallad