Vad gjorde vi idag??

Någon som kan gissa, hehe.

Kent har pratat om att göra detta innan på våra andra resor men frugan hans har varit lite motsträvig (eller kanske rädd om livet 😉) men idag gjorde vi det, hyrde en moped o åkte runt här lite. Här på Koh Lanta är det mycket mindre trafik samt att det inte finns massa korsningar o annat, typ rondeller, en av anledningarna till att jag gav vika. Hävdar dock fortfarande att dom kör mer eller mindre som idioter här. Vi har haft en jättetrevlig dag o sett massa saker, vi svängde ner vid en strand bara så där, åkte till en grotta, som vi dock inte gick in i p g a att det endast var guidad tur som skulle ta cirka 2 tim. Vi stannade till på en matmarknad, alltid lika intressant o se hur dom säljer sitt kött o sina fiskar. Efter det så drog vi oss till hotellet igen, hela o oskadda.
Denna fina lilla pärla tog vi oss runt på idag
Efter ett par dopp i havet kör vi igen
Vi var inte ensamma på stranden idag
Bilden är tagen under vattnet
Strandrestaurangen

Efter lite fix på rummet så åkte vi tuktuk in till "stora staden" för att äta o shoppa lite

Vår chaufför
Vitlöksbröd, goaste vi nånsin ätit
Hot pan med räkor, när dom kommer ut med formen så brinner den, sjukt gott

Detta var lite om vår dag, nu dags att nana kudde, pussokram

Lata dagar

Dagarna lunkar på här i paradiset i sakta mak. Vi har inte bråttom alls. Vi badar, solar, läser, äter o dricker gott, having the days of our lifes 😎 Idag blev det inte så lång stund på stranden, vi bröt upp vid 13-tiden. Tog en go lunch, gick upp på rummet för att duscha o göra oss redo för att laga riktig thaimat. Gissa om det var kul!! Vi fick hur mycket tips o trix på hur man gör för att få till denna goa mat. Vi lärde oss att göra red currypaste, aldrig mer köpt kan jag säga, vilken skillnad på köpt o hemgjord!! Inte jättesvår att göra, krävs dock lite styrka, ska mortlas i minst 30 min, men väl värt det vill jag lova. Sen lagade vi pad thai, green papaya sallad, deep fried morning glory (vattenspenat) samt en god sås att äta till deep fried kyckling el fisk (detta gjorde personalen). Vi fick sedan sätta oss till bords o äta den goa maten vi lagat, faktiskt lyckades vi väldigt bra. Vi har bokat ett tillfälle till så på tis kör vi igen. Time for Lime som stället heter jobbar för att hjälpa utsatta djur, de har ett center där djuren får bo o får hjälp. Allt överskott från restaurangen går till centret o till djuren, väldigt bra. Nu sitter vi på balkongen mätta o nöjda o planerar morgondagens aktivitet. Vet inte om jag är så pigg på det men Kent vill så gärna, ja ja det blir nog bra, jag litar på min man 😉. Ha det gött alla, det har vi.

Utsikt från frukostbordet
En drink innan cooking class, Time for Limes berömda mojito, urgod!!
Mai vår lärare idag, genomgång av "eat me, eat me not"
Köket
Killer knife and tasting spoon
Tillagning av red curry paste
En förväntansfull kock
Lite ingredienser till pad thai
Annikas pad thai o papaya sallad
Morning glory som...
vi gjorde så här med.
En lazy dog låg nästan inne i köket
Time for Lime

Måndag

Då var det måndag igen, ingen vanlig måndag, vi befinner oss nämligen i paradiset. Idag har vi bara tagit det lugnt, vi har badat, solat, druckit Chang, badat, solat o sen badade vi lite till 😉. Ikväll tog vi en tuktuk in till den "stora" byn. Vi tog oss en drink vid vattenbrynet, vi bokade där även in oss på en cooking class där vi ska lära oss laga thaimat, på torsdag blir det av. Vi gick vidare på stranden o slank in på ett mysigt ställe för att äta lite mat. Att sitta i värmen, med fötterna i sanden o avnjuta en såå god middag, det är livet på en pinne. Vi slog på stort idag, 3 maträtter, 2 stora Chang (0,6 dl) o till efterrätt var sin drink, 245 kr. Nu sitter vi på balkongen med lite bjudsprit (xante) från planet o ska strax nana kudden. Ha det gött alla fina, det har vi.
svalkande goa
Utsikt 1
Utsikt 2
Utsikt från balkongen strax innan solen tackar för idag
Nöööjd tjej
Gott med öl
Gissa om dom var goa

Äntligen här

Nu har vi äntligen kommit fram. Resan började med igår att en timme innan vi skulle åka till Landvetter fick vi ett sms som meddelade att planet var framskjutet två timmar grrr. Vi avvaktade en stund men åkte till Landvetter i god tid, man vet ju aldrig, ni som känner mig (Annika) kontrollbehov, haha. Vi tog det lugnt o käkade en god lunch, shoppade lite. Vi kom iväg till slut, 16.15 var vi i luften istället för 13.25. Resan har gått bra, tyvärr så funkade inte våra tv-skärmar vi beställt, typiskt hade sett fram emot att titta på lite filmer att fördröja tiden med, men icke sa nicke!! Vi hade en väldigt trevlig steward dock, David som bjöd oss på all dricka. Han gav oss lite av varje, små vinflaskor, xante, bubbel, vatten o juice. Inte orkade/kunde vi dricka allt det så fick packa ner i väskan, hehe. Väl på hotellet  13.30 vår tid var vi ganska möra. Dock var det av med kläderna, på med
Smörja, i badkläder o spring ner i vattnet, behöver vi tala om att det var skööönt!! Efter det gick vi ut på byn, handla lite vatten m m. Vi hade kollat in en restaurang som låg på stranden så där har vi precis ätit, underbart gott. Nu är vi tillbaka på hotellrummet o ska snart nana kudden, först ska vi dock skåla in denna sem med hjälp av David. Ha en fortsatt underbar sön. Pussokram