Dålig uppdatering

Har uppdaterat lite dåligt här. Efter Rättvik  körde vi mot Falu koppargruva. Tänkte det kunde vara kul o se när vi var i närheten. Vi gick bara runt utanför.

Lite bilder från Falu koppargruva. Den sista bilden är tagen genom ett galler, det är ett väldigt djupt gruvschakt (mellan 150-200 m, typ)

Efter det for vi utan plan mot Roslagen. Vi har en app som man kan se bl a ställplatser, camping m m. Vi hittade en ställplats i en ort som heter Älvkarleby. Vilken plats det var. Vi fick stå på parkeringen till turisthotellet, fick t o m tillgång till toa o dusch, helt fantastiskt. Vi gick en promenad i omgivningen o såg bl a laxar som hoppade uppströms, helt otroligt lummigt o vackert.
Åt en fantastiskt god laxtallrik på hotellet.
Lite bilder från Älvkarleby.

Vi hade sett på turistinfo att det nedanför Älvkarleby fanns s k Vallonbruk. Fina herrgårdar som var viktiga förr. Man rekryterade hit ett folkslag som heter valloner från Belgien/Frankrike. Vallonerna var kända för att vara väldigt duktiga inom smide, vilket var eftertraktat i olika former på den tiden. Vi såg flera stycken maffiga herrgårdar o trädgårdar. Gustav Vasa hade sitt finger med i dom allihop som med det mesta i Sverige på den tiden 😉.
Lövstabruk slott.
Örbyhus slott. Där Erik XIV satt fängslad o sedan blev mördad med förgiftad ärtsoppa (sägs det i alla fall).

Det började bli dags att slå läger för natten så vi åkte mot Sala. Hade tänkt att besöka en gruva till, silvergruva denna gång. Det fanns en ställplats på gruvområdet som vi ställde oss på. Denna gång tog vi en guidad tur ner i gruvan. Det bar iväg 155 meter ner under jord, i en hiss 😱, tur att jag har min lugna klippa med mig. Väl nere var det inte så farligt, var ganska rymligt, kallt dock 2 grader 😁 dock visste vi det så vi hade klätt oss rätt. Vilket inte alla i gruppen hade gjort, två stycken gick i linne, shorts o flipflopp, gissar att dom frös rejält. Det var jättehäftigt att se o höra om gruvan.
Vår guide
en sal/ort där man brutit silver
Rast för gruvarbetarna som det kunde se ut
En svit man faktiskt kunde boka o sova i (inget för mig dock)

Vi drog från Sala för att åka till Susanne o Peder i Örebro. Vi ville dock via Nora, där har dom väldigt goood glass. Efter det på fredagen kom vi till Örebro. Vi stannade till måndag. Vi tittade på min bamsekusin Stephanie som är både stark o snäll, det var en tävling i crossfit.

Sååå jäkla duktig är hon, händerna tog dock rejält med stryk.

Puh detta inlägg blev väldigt långt. Vår resa är inte heller slut ännu. Fortsättning följer.

Tjippevipp

Grusväg

Vi åkte från Härnösand, vi hade fått tips om en gratis ställplats inkl el, toa, dusch samt mat, helt gratis. Detta kunde vi ju inte missa. Ställplatsen låg i Björsbo, en liten bit in i landet efter Sundsvall. Vi stannade först till i Sundsvall på ett stort köpcentrum, köpte LED-lampor till bilen, vi var även inne på ikea o köpte ett överkast o två kuddar till sängen. Vi käkade lite lunch o tog en power nap på parkeringen. Efter att ha tagit det lugnt åkte vi till Björsbo för att besöka denna fantastiska ställplats som var belägen på min moster o morbrors tomt, hihi. Dock hade vi lite problem att komma dit, har varit där innan, dock 20 år sedan så minnet sviktade mig kan jag säga. Gps tog oss in på de värsta små o håliga grusvägar, vi befann oss verkligen mitt uti ingenstans. Var lite orolig ett tag att vi skulle skaka sönder Agda helt. Efter att ha kört i 15-20 km/tim vad som kändes som en evighet kom vi dock fram o precis som vi misstänkte hade vi kört helt fel väg. Vi hade en fantastiskt trevlig kväll med god mat o många skratt. Hör till saken att vi inte träffas så ofta pga avståndet, sist var för 2 år sedan. Kl blev 02.00 på ingenting.

Smakprov på den fina utsikten vi hade från verandan strax innan läggdags

Vi åkte från moster efter lunch, hade fått en riktig vägbeskrivning denna gång. Vi åkte mot Dalarna o Orsa, vi slog läger på en ställplats utanför campingen. Vi stannade där i två nätter, tog oss en bilfri dag. Vi tuffade oss söder över med målet inställt på Rättvik. En jättemysig stad. När vi var i närheten så tog vi den lilla byn Nusnäs det är där dom gör dalahästarna.
Hästarna finns i alla storlekar

Solen sken på oss o det var riktigt varmt, härligt. På kvällen gick vi ut på den berömda långbryggan o tittade på när solen tackade för sig.

Fräck fontän, dom har färgat vattnet grönt
Långbryggan är lååång
God natt solen
njuter av dagens sista strålar