Vår dag

Hejje alla fina!
Igår badade vi, solade vi, läste vi o bara njöt, hehe. Vi drack chang på stranden o åt tonfiskmacka (jättegod var den malin 😉) På em tog vi en tur till Patong för att shoppa lite, där passade vi på att äta lite Mc Thai. Det var väldigt gott faktiskt. Väl hemma var kl ca halv 11 så det blev typ nana kudden direkt.
130313 är det idag o det är faktiskt vår dag idag, 9 år. Att få fira det på ett ställe som detta är riktigt trevligt. Under dagen idag har vi gjort typ som igår, fan va skönt det är att bara vara. På kvällen gick vi till skybaren för dagens drink o sen till vår lilla restaurang för att äta lite god mat. Avrundade kvällen med en drink o lite 4- i rad på Bobbans. Ja det är vad vi har gjort, inte så mycket spännande denna gång men väl så avslappnat o skönt. Nattinatti

Två Big Mac & co plusmeny ca 75 kr

Du o ja i skybaren

Bästa thaimaten ever

Grattis på oss på vår dag

La Moet

Idag har vi tillbringat dagen på La Moet, hon är en skuta som bl a gör kryssningar runt Phukets södra o västra sida. Vi blev upphämtade vid 7.45 o begav oss till Chalong pir där vi startade resan. Vi rundade Phukets sydligaste spets o en liten bit upp stannade vi vid en strand för lite bad o snorkling. Väl på båten igen bjöds vi på en mycket god lunch samtidigt som vi tuffade vidare. Det var gott om utrymme på båten, soldäck, salong både uppe o nere. Vi gjorde två olika badstopp där vi fick hoppa o bada från båten, hur kul som helst o vi såg en sköldpadda idag igen. Vid ca halv 4 la vi till i Patong där taxi väntade o tog oss tillbaka till hotellet. Vilken dag vi har haft, går inte o beskriva, sol, bad, trevligt sällskap, god mat m m. Kan verkligen rekommendera denna tur om ni någon gång ska åka hit. Kvällen avslutade vi givetvis i skybaren för dagens drink, sen ut på byn till vår underbara restaurang Kalaya's o vår käre vän som idag bjöd oss på ett fint fruktfat till efterrätt. Nu är vi väldigt trötta efter dagens strapatser så snart dags att nana kudden. Puss o kram alla fina.

La Moet som vi tillbringade dagen på

Del av nedre däck

En av alla fina vikar vi passerade

Med hjälp av dessa tog vi oss in till stranden

Trots att storm var ute på havet så fläktade det inget nämnvärt 😉

Lite exotiska frukter vi blev bjudna på ombord

Dagens drink

Uppe i skybaren lagom till solnedgång

Lugnet

Lugnet infinner sig totalt i denna lilla by. Visst är det mycket folk på stranden, strandförsäljare m m men ändå finner vi ett inre lugn här. Att på kvällen vandra i strandremsan tillsammans. Sätta sig på en liten mysig restaurang o ha fötterna i sanden, det går inte o beskriva i ord. Idag har vi bara tagit det lugnt, legat på stranden, solat, badat o läst, bara varit. Det är otroligt hur avslappnad o ledig man kan vara. Vi ska nana kudden strax, i morgon ringer kl tidigt för nya äventyr väntar. Puss o kram alla fina.

Så här ser det ut när vi drar upp gardinen på morgonen

Lika nöjd som igår

Gäller även här

I dagens solnedgång

Jasminblomma, otroligt vacker, finns lite överallt här

Lycklig

Nu har vi kommit till Kamala, eller rättare sagt vi har varit här ett par timmar nu. Helt varm i hjärtat av lycka, detta är vårt ställe. Vi kom hit vid ca 16.30 efter ca 2 tim bilfärd från Khaolak. Väl här så fick vi kallt o dricka samt välja viljen doft vi vill ha i rummet (fanns fyra att välja mellan) den doft vi valde finns i shampo o duschtvål samt att de kommer in på em för att tända doftljus med vald doft. Vi fick vårt rum o det är det bästa ever, högst upp med en otrolig utsikt, inte nåt i vägen, blir så glad. Tog en dusch, packade upp o sen upp till skybaren (på taket av hotellet) dom drinkarna dom har där kan vi känna smaken av fortfarande, gudagott var det. Sen drog vi ner på byn för att kolla in om vår favvorestaurang fanns kvar, det fanns den, idag såg vi bara ett bekant ansikte, hon kände ju förstås inte igen oss, vi får se om några andra jobbar i morgon. Oootroligt god mat åt vi i alla fall. Vi skulle ta oss en tur på byn men först en drink på världens skönaste bar, Bob's Bar, det blev dock drinkar o 4 i rad. Sitta med sand mellan tårna, dricka exotiska drinkar o lyssna till skön musik i trevlig sällskap, man blir så lycklig! Byn får vänta tills i morgon, hehe.  Nu blir det en kaffe på balkongen, som btw har en takfläkt o sen nana kudden, puss o kram alla fina.

Vårt hotell

Bob's Bar

Drinkomgång 1

Drinkomgång 2
Tur att det inte regnar för då hade Kent blivit blöt

Å hon har blommor i sitt hår....

Hej då Khao Lak

God förmiddag alla fina!
Nu var det dax att lämna Khao Lak o Laguna Resort. Det har varit en underbar vecka med sol, bad o äventyr. Vi har haft otroligt fint väder hela veckan, först i går kväll kom de första dropparna regn tillsammans med blixtar o dunder. Gjorde dock ingenting för vi var redan på hotellet o i full färd med att packa, satte oss på altanen o tittade på föreställningen. Nu har vi ätit ytterligare en stadig frukost o nu ska vi packa det sista. Efter att vi checkat ut ska vi lyxa till det med aloeveramassage, ska bli skönt för våra solbrända kroppar. Vi blir hämtade här kl 14.45 för vidare färd till Kamala Phuket. Vi är mycket förväntansfulla, vi tyckte så otroligt mycket om hotellet o den lilla byn förra gången. Kommer det vara sig likt? Kommer vår favoritrestaurang med dess personal vara kvar? Ja om ett par timmar så vet vi. Puss o kram

Gårdagens sol på väg att säga god natt

Förrätten vi åt i går kväll, mycket god

Helt ok att ha denna utsikt från frukostbordet

Omelettguru, alltid lika glad o önskade oss god morgon o
ha en trevlig dag på bruten svenska, idag var hans sjunde dag i följd
skulle inte va ok hemma.
Vår altan, rum 519

Similan island

Hejje ala fina!
Igår var en spännande o lång dag. Vi var helt slut i gårkväll så det blev bara ut på stan o käka o sen hem o nana kudden så vi orkade inte blogga. Så idag tänkte vi berätta om gårdagen. Kl ringde redan 6.00, vi käkade en snabb frukost, sen tillbaka till rummet för smörjning (tar en himla tid alla kleta på kroppen) sen blev vi hämtade för avfärd till similand island. Åkte speedboat i ca en tim, väldigt skumpigt stundtals. Vi gjorde ett första stopp där vi snorklade från båten, fatta hur häftigt det va. Jag (Annika) var lite nervös till att börja med, har bara gjort detta på riktigt en gång innan, dessutom meddela guiden att vi nog skulle se tigerfisk o havsorm o dessa skulle vi hålla oss borta ifrån för de är ganska giftiga. Vad gör man om man stöter på dom o inte kan springa upp på land?? Som tur var såg vi inga sådana djur. Dock såg vi två sköldpaddor o massa andra färgglada fiskar. Vi drog vidare till en strand där vi fick gå iland, går inte o beskriva den vita sanden o det turkosa vattnet, det måste upplevas. Vi käkade lite lunch där innan vi skulle åka så fick vi se två dagar gamla sköldpaddor, såå söta. Vi skulle egentligen snorkla en gång till från båten men det gick för höga vågor för det så vi åkte till en annan strand, Donald Duck bay, där snorklade vi, skulle vilja säga att det var vättre där, man var mycket närmare fiskarna, de åt ur händerna på oss, skithäftigt. Vi fick inte träffa nemo men väl massa av hans kompisar, det är inte klokt hur mycket färggranna fiskar det finns. Dagen var jätterolig, dock så har vi nog bränt vårat skinn lite mer än vi borde 😎😎😎
Idag har vi bara legat under palmerna o parasol, badat o läst, tagit strandpromenad o varit väldigt avslappnade o lediga. Nu sitter vi på altanen o dricker rose o planerar vart o vad vi ska äta. Puss o kram

skruvar på motorn medans vi åker, bra om den sitter fast😬

Utdelning av snorkelutrustning

Inte varje dag man ser en sköldpaddda ut i det fria
har aldrig hänt faktiskt

inte heller sködpaddsbebisar

Donad Duck bay

Liite bländande var det

Ytterligare en dag

Då har ytterligare en dag gått. Idag tog vi en tuktuk till en ganska känd strand en bit bort, white sand beach. vi blev inte riktigt imponerade av den, visst var sanden vitare men väldigt mycket snäckor, trasiga koraller och sten när man skulle gå i vattnet. Vattnet var grumligare än vad vi trodde det skulle vara, i o f sig har det varit ganska mulet idag o solen gör ju sitt för att få vattnet turkost. Efter beachen fick det bli en liten power nap, på kvällen hade vi bokat bord på en restaurang som vi fått rekommenderad, o boy va god mat det var, vi började med vårrullar fyllda med kyckling o mozzarella, mums.. Till varmrätt åt vi blue marlin o snapper, inte riktigt thaimat men hur gott som helst. Nu ska vi nana kudden, i morgon ringer kl som på en jobbdag kl 06.00. Vi ska ut på äventyr, similan island, ett snorkel och dykparadis så i morgon kommer vi ligga i blöt mest hela dagen, kanske får vi träffa Nemo......
Suss gott alla fina 😎

Tuktuk på väg till hotellet igen
Kent riggar för solnedgångsfotografering
Vår strand
Dagens solnedgång
Två semesterfirare
Förrätt

Måndag

Ingen vanlig måndag för oss i alla fall, hoppas inte ni hade det för trögt att gå upp imorse, hehe. Idag har vi? gissa om ni kan 😉 solat o badat, hur varm o skönt som helst. Vi gav upp stranden vid 3-tiden för att göra oss i ordning för att gå på marknad i byn bredvid våran. Det var intressant, mycket samma prylar säljs överallt men här var även matmarknad. Kött o fisk låg helt öppet o det var inte en fluga på utan massor, kul dock att se kommersen. Vi passade även på att se den uppspolade polisbåten, helt otroligt att den spolades upp ca 2 km, den var ingen liten båt. De höll på att bygge en stor memorial place vid båten, det kommer bli väldigt fint, det gav tid för eftertanke.
Efter det hem med tuktuk o lassa av lite saker vi shoppat o sen ut på byn igen för att äta lite. Malin tipsade oss om en restaurang som vi hittade till slut, hur gott som helst var det, tack för tipset Malin. Fritirade räkor till förrätt, padthai o chicken cashew samt 4 öl (chang så klart) 200 kr då är dricksen på 25 kr inräknad, svårt att lyckas med det hemma

En liten (ca 1 m) kompis gick förbi vår altan då vi satt där o fika

En myllrande marknad i Bang Niang

Trodde inte att den skulle vara såå stor

Stor plakett vid ingången till båten o den kommande memorial place

Söndag

Vad har vi gjort idag? Sov lite länge idag, kom inte upp förrän vid nio. Senaste dygnets avsaknande av sömn gjorde sitt till. Efter en otroligt god frukost med bacon o omelett, wokiwok samt gudomligt goda frukter var det dags att dra ner till stranden. Hotellet ligger precis vid stranden så från vårt rum är det väl ca 100 m. Där har vi legat o njutit i solen bland kokospalmerna, badat, solat, läst o bara latat oss, känns som semester faktiskt. Kvällen har vi ägnat åt att äta middag i solnedgången samt vart i byn o shoppat lite. Nu rose på altanen o strax dax att sova. I morgon väntar nya äventyr. Ha det gött alla fina, pusselipuss

Utsikt från dagens horisontalläge

Liten men naggande god

Här kan dom laga mat vill jag lova

Som vi avnjöt till en vacker solnedgång

God natt

Med dessa bilder säger vi god natt för idag, för nu är vi trötta. Underbart att vara här igen. Puss o kram

Dinner

Då har vi fått vila en stund. Vi ska strax ge oss in till byn för att se vad den har att erbjuda. Tänkte förska hitta nåt litet ställe vi kunde äta lite mat. Skulle kunna tänka mig att det blir pad thai till midda idag, mumma. Ha en go lörda alla fina, det ska vi ha.

Framme

Då är vi installerade på rummet. Resan har gått bra. Flygresan var lugn i stort sett. En insident med tre passagerare som uppträdde illa men dom blev eskorterade av planet av thaipolis, kanske inte så kul, hehe. Vi landade halv 7 här i morse och vi landade på hotellet strax före 9. Fick dock inte rummet förrän kl 1. Vi passade dock på att äta lite frukost, badat o solat. Nu är kl 2 här (8 på morg hos er) o vi har nu dygnat så man känner sig lite mosig i huvudet. Men vad gör det, sitter nu på altanen o dricker rose, we are in paradise 😎☀😎

Äntligen

Då var äntligen dagen kommen, som vi har längtat. Nu är det ca 1tim kvar tills vi lyfter. Har precis avslutat en himla god lunch. Ni får alla ha det underbart här hemma så hörs vi vidare här på bloggen. Puss o kram alla fina ❤❤❤